Mitt smultronställe: Rindö!

10.07.2020

När jag bestämde mig för att göra en liten följetång denna sommar och besöka några av mina smultronställen och skriva om det här så var jag rätt säker på att det skulle handla om platser jag redan besökt många gånger innan...

Jag tänkte automatiskt lite så, att ett smultronställe är en plats man tycker om så mycket att man besökt det om och om igen. Men efter idag tänker jag om! Idag besökte vi nämligen Rindö för första gången och jag kände direkt att detta är ett nytt smultronställe för mig! Så även om jag bara varit där en enda gång så får Rindö en plats bland mina inlägg om smultronställen här på bloggen. Jag är nämligen övertygad om att detta kommer att bli en välbesökt plats av mig här framöver! :)

Planen var från början att ta motorcykeln och köra ut till Vaxholm för att sedan därifrån ta färjan över till Rindö. Vi hade planerat att stanna någon timme på Rindö, utforska lite och sedan köra till andra sidan ön för att att ta en annan färja vidare och köra småvägar via Värmdö hem.

Riktigt så blev det inte! Det hela började med att vi tog en liten omväg på väg ut till Vaxholm haha. Gustav tog täten och jag tänkte flera gånger att hmm åker vi inte fel nu... Men jag var inte helt säker. Vi åkte en väg vi åkt många gånger tidigare så jag blev osäker på om jag blandade ihop allt...

Till slut var jag tvungen att stoppa honom och fråga och mycket riktigt, han satt i sin egen lilla värld och tänkte på något helt annat :) Han var på väg till färjorna mot Ljusterö istället haha :P Vi fick oss ett gott skratt och ingen av oss kände att det gjorde något, det var snarare bara roligt. Nu hade det ändå slutat regna! Som ni vet så regnade det väldigt kraftigt hos oss på morgonen.

Enligt vädret skulle regnet avta vid ett tiden men det gjorde det inte. Regnet fortsatte ösa ner! Men när vi gick in och kollade vädret för Rindö så stod det att där sken solen för fullt. Så då bestämde vi oss för att trotsa regnet hemikring och börja köra ut mot Rindö iallafall.

Vi hann inte köra många minuter innan det klarnade upp och solen tittade fram, så vår lilla omväg ut till Vaxholm gjorde oss ingenting, vi var bara glada för att få vara ute i solen :)

Väl i Vaxholm så behövde vi inte vänta länge, vår färja kom in precis samtidigt som oss så vi kunde köra på nästan direkt! Att åka färjan mellan Vaxholm och Rindö kostar ingenting och själva resan tar bara några minuter. Riktigt smidigt måste jag säga!

Nu var vi altså framme på Rindö. Vi hade tittat ut två platser i förväg som vi ville besöka. Rindö Redutt och 12:e batteriet. För många år sedan hade militären mycket verksamhet här på ön och dessa två platser visar minnen från denna tid. Enligt dom bilder vi hade sett i vår research så skulle man även kunna åka skatebpard uppe på berget på 12:e batteriet så vi hade såklart packat med oss en skateboard på vår motorcykeltur :)

Vi började med ett stopp på Rindö Redutt. Kul, fick jag testa på riktig offroad körning med 790 Duke också! Även om denna hoj inte kanske är gjord för den typen av åkning så gick det ju finfint! Shit vad jag älskar den här hojen alltså!!!

Vi parkerade hojen och tog en promenad runt anläggnigen. Det är nästan som en borg med en stor mur runt. Det fanns spår av vallgravar och liknande som fick mig att börja tänka på hur lyckligt lottade vi är i Sverige idag, att vi inte behöver uppleva krig på nära håll!

Efter en stunds strosande så var Gustav väldigt sugen på att få testa sin bräda lite så vi hoppade upp på hojen och körde vidare för att hitta 12:e batteriet.

Vi följde den lilla fina krokiga asfaltsvägen runt ön och plötsligt säger GPS:en att vi är framme. På vår ena sida har vi bara vatten och på vår andra sidan bara skog... Vi bestämmer oss för att köra runt lite och leta. Vi kommer då in på en mysig liten båtplats. Hade vi valt att fortsätta följa vägen här hade vi kommit till nästa ö via en smal liten bro.

Vi valde att sätta oss och mysa lite här i den lilla båthamnen istället. Medan vi satt där så kollade vi närmre på kartan och bestämde oss sedan för att köra tillbaka till den plats där GPS:en sagt att vi var framme och försöka köra in med motorcykeln en bit i skogen för att parkera den och bege oss ut i skogen och leta till fots...

Sagt och gjort, hojen stod nu parkerad en bit in skogen, men längre än såhär kunde den inte följa med för nu tätnade terrrängen rejält! Vi låste motorcykeln och tog med oss vår packning och började knata. Vi såg som ett stort berg och kände oss nästan övertygade om att det var upp på toppen av detta berg vi ville komma. Att där uppe skulle platsen vi letade efter finnas!

Vi gick och gick, med hjälmarna på huvudet och jag med all packning på ryggen. Jag tyckte dock inte att det var jobbigt alls, det var mest bara spännande och det fanns stora röda fullmogna smultron överallt i skogen så jag skuttade fram som ett litet barn och käkade så mykcet smultron jag hann med att plocka! :)

När vi promenerat runt en stund där inne i skogen så kom vi plötsligt ut på den asfalterade vägen igen. Okej, vi har alltså gått runt hela berget! Eftersom vi var övertygade om att vi hittat rätt plats så begav vi oss in i skogen igen, fullt bestämda för att hitta en väg upp.

Nästan direkt såg vi en liten öppning mellan träden vi missat innan! Här har folk gått förut! Här måste det vara! Mycket riktigt, visst var det så, vi hade äntligen hittat vägen upp på berget.

Okej så med facit i handen, för att kunna besöka toppen på 12:e batteriet så behöver du kunna klättra en liten bit. Det var inte alltför svår klättring, men det är ganska brant och det är fler meter uppför ett berg. Bilden här ovan, visar när Gustav går på den asfalterade vägenmed berget på sin vänstra sida. Så där ser ni ungefärlig höjd. Beger man sig in i skogen så hittar man alltså en lite snällare plats att börja klättra på :) Bilden här nedanför visar vart vi klättrade upp, detta är när jag precis börjat klättra. Jag skulle uppskattningsvis säga att det är ungefär 4 meters höjd att klättra...

När man når toppen blir man otroligt glad! Utsikten är magisk! Platsen är verkligen speciell och det bästa av allt, vi hade den helt och hållet för oss själva! :)

Gustavs skateboard packades snabbt upp och det var otroligt roligt att få se honom nöta lite bräda. Han körde mycket när han var yngre men p.g.a. diverse skador under åren så kör han inte så mycket längre.

Som jag nämnde tidigare var vår plan från början att köra vidare genom Rindö och ta en annan färja för att köra via Värmdö på väg hem. Men vi fastnade vid 12:e batteriet och blev kvar där i flera timmar. Åkte bräda, njöt av utsikten och bara hade det bra!

Så när solen började gå ner började även våra magar kurra ordentligt! Vi bestämde oss då för att ta samma färja tillbaka till Vaxholm och sätta oss och äta lite middag istället. Vi kommer ändå komma tillbaka till Rindö fler gånger så då kan vi ta oss vidare och köra via Värmdö hem den gången istället och även passa på att utforska resten av Rindö! :)

Jag älskar att käka middag på restaurangerna längs vattnet på Vaxholm. Det är så mysigt att sitta och kunna blicka ut över vattnet och känna lugnet. Även om solen börjat gå ner och molnen tätnaden och det började bli gabnska grått och tråkigt ute så var det väldigt mysigt att få sitta här.

Idag valde vi att sätta oss på Bistro Boulangerie. Vaxholm har som sagt många små mysiga restauranger att välja på och jag har flera favoriter här. Om ni vill kan jag göra ett inlägg vid ett senare tillfälle och skriva om mina olika tips! :)

När vi hade ätit och var mätta och belåtna så började klockan bli rätt mycket så nu bestämde vi oss för att börja rulla hemåt. Nu är vi åter hemma igen och ska mysa ner oss i soffan med en film. Vi tänkte kika på den svenska verklighetsbaserade filmen 438 dagar. Sen kommer jag sova riktigt gott inatt kan jag lova!