Krusenberg Herrgård

Bild lånad från Krusenberg Herrgård

Jag älskar när man kommer till en nya plats men direkt, redan från första sekund känner sig som hemma och så var det verkligen när vi kom fram till Krusenbergs Herrgård.

Redan när vi körde på den lilla grusvägen som leder fram till Herrgården så kunde man känna av atmosfären som väntade där framme. Allén med dom ståtliga träden och man anade Herrgården längst där framme och sjön som glittrade i solljuset.

Tänk att vi lyckades pricka in en sådan underbar och fin dag som denna, solen sken för fullt och luften var sådär riktigt härlig och som om inte det var nog så kvittrade fåglarna och bjöd på äkta vårkänslor, det var en helt underbar känsla!

Det första vi gjorde var att checka in på vårt rum, vi hade bokat "nedre terassen" och precis som ni hör på namnet är det ett rum med en egen tillhörande liten terass. Det var ett extra plus i kanten att kunna öppna upp dörrarna till terassen och låta den friska luften och solens varma strålar lysa in på vårt otroligt fina och mysiga rum.

Rummet i sig var precis så där som man önskar att ett herrgårdsrum ska vara, stilrent, vackert och ombonat, väldigt mysigt! Vårt rum gick i vitt och härligt mörka blåa nyanser, det var riktigt vackert!

När vi packat upp våra väskor och kommit till rätta på rummet så tog vi våra morgonrockar och begav oss ner till sjön där den vedeldade bastun ligger. Bastun bokar man i förväg och man har den sedan för sig själv under den tiden man bokat den.

I direkt anslutning till den vedeldade bastun kommer man ut på bryggan för att bada kallbad. Sjön är riktigt fin och omgivningarna är så otroligt vackra att man verkligen njuter där ute på bryggan!

Ovanför bastun hittar man även spaavdelningen där man kan boka en behandling och sitta en stund för att koppla av och blicka ut över sjön.

Efter bastu och bad begav vi oss tillbaka till rummet. Här väntade chokladpraliner och färska bär och frukter. Vi öppnade upp dörrarna till terassen och slog oss ned i solen som värmde gott.

Vi blev sittandes här en lång stund, det var otroligt njutbart! Efter "terass myset" kände vi att det var dags för en långpromenad vilket verkligen är ett måste när ni besöker Krusenbergs Herrgård, omgivningen är idyllisk och bjuder verkligen på extra allt!

Strosa längs dom trädbeklädda alléerna, gå ner till sjön och koppla av ute på bryggan en stund. Avsluta sedan med en promenad upp till Herrgården där ni som vi kan avnjuta en god lunch.

Vi avnjöt vår lunch en trappa upp där alla rum är vackert inredda i äkta Herrgårdskänsla! Det gick en röd tråd genom allt även fast varje rum var unikt gällande färg och stil och vi fascinerades mycket över alla tavlor och passade på att få oss en liten historielektion mitt i allt.

Vi valde en lättare lunch med lite bubbel då vi vet att det väntar en 3 rätters middag på oss ikväll :)

Efter lunchen besökte vi herrgårdens gym som jag varmt kan rekommendera till den träningssugne. Gymmet är stort och rymligt och har allt du kan tänkas behöva för ett bra och genomgående träningspass. Här hittar ni även omklädningsrum och en relaxhörna.

När vi tränat klart tog vi det lugnt på rummet och gjorde oss i ordning för kvällens middag. När man har ett så här pass fint rum då är det väldigt trevligt att få spendera lite tid även där. Rummen upplevdes tysta och väl isolerade, vi hörde inget från några "grannar", varken röster eller vatten som rann genom vattenledningar.

På kvällen var det dags för vår tre rätters middag som ingick i det weekendpaket vi hade bokat. Man fick själva välja rätter utifrån en riktigt trevlig meny som bjöd på väldigt mycket gott! Faktum är att vi hade så svårt att välja mellan alla dom goda rätterna att det slutade med att vi körde sten, sax, påse.

Det resulterade i tonfisktataki till förrätt för oss båda, torskrygg till varmrätt för mig och Ronja fick det vegetariska alternativet som var en typ av friterade risottobollar med svampfyllning. Allt var otroligt gott och vi slickade helt ärligt våra tallrikar rena!

Till efterrätt blev det chokladmousse för både mig och Ronja och här behövdes ingen sten, sax, påse utan valet var enkelt för oss båda! Riktigt riktigt gott, jag önskade att efterrätten aldrig skulle ta slut!

Vi blev sittandes vid vårt middagsbord riktigt länge, drack några goda drinkar, umgicks, pratade och bara myste och kopplade av, till slut vara det bara vi kvar i hela restaurangen. Eller riktigt säkra på att det bara var vi kvar kan vi inte vara. Det sägs nämligen att det finns ett spöke på Herrgården. Hon kallas för "Vita frun" och vid varje måltid dukas det upp för henne inne i en av matsalarna, detta görs varje dag, året om.

Även om vi kanske inte riktigt tror på spöken så var det en speciell och lite spännande känsla av att sitta vid bordet bredvid och se att där är dukat för vita frun, hon hade t.o.m. ett eget bordsplaceringskort som visade att det var hennes plats och en bok med dikter att läsa i.

Vi kände oss allt lite nyfikna på vilken maträtt hon hade valt ur menyn? :)

Mätta och belåtna, otroligt nöja över vår fantastiska dag bäddade vi ner oss i den stora härliga sängen på vårt rum och sov sedan riktigt bra! Så finns det ett spöke så måste hon vara snäll för vi fick oss båda en riktigt god natts sömn.

Morgonen efter var det dags för något som många anser är det bästa med övernattningar, nämligen frukosten! Är du den som brukar längta till frukosten så kan jag lova dig att du kommer INTE bli besviken här! En stor och härlig herrgårdsfrukost stod uppdukat och det fanns så mycket gott att välja på.

Jag rekommenderar varmt ett besök till Krusenbergs Herrgård. Även om ni bara vill göra en dagstrip någonstans så är detta n väldigt mysigt plats att strosa runt på och avnjuta en god lunch.

Inom kort öppnar dom upp deras after noon tea igen vilket jag själv ser fram emot så det blir ett kärt återbesök för min del snart igen! :)