En mysig weekend på Krusenberg Herrgård!

24.01.2021

Hej finisar! <3 Hoppas ni alla haft en mysig och bra helg! Själv kan jag verkligen inte klaga! Jag och min kompis Ronja åkte till Krusenbergs Herrgård där vi hade bokat ett paket med övernattning, 3 rätters middag, mysig herrgårdsfrukost samt privat vedeldad bastu med kallbad som tillval.

Vi tog bilen dit och jag slogs av hur nära det faktiskt var, jag bor i Sollentuna och det tog knappt dryga halvtimmen att ta sig ut till Krusenbergs Herrgård.

Väl framme checkade vi in och lämnade väskorna på rummet som var helt fantastiskt! Alltså rummet var så fint och mysigt, det var precis sådär som man vill att ett rum på en herrgård ska vara!

Strax efter att vi checkat in tog vi med oss våra morgon/badrockar och begav oss ner till sjön där den vedeldade bastun ligger. Bastun bokar man i förväg per timme och under den tiden man bokat den har man den helt för sig själv.

I anslutning till den vedeldade bastun hittar man sjön där man kan bada om man vill. Själv tog jag faktiskt två "dopp" i det 2 gradiga vattnet. Mäkta stolt över mig själv som normalt sett inte ens badar i Sverige på sommaren. Jag är en tjej som äääälskar värme! Men jag tänkte att man tar seden dit man kommer och jag är ju sån som måste testa allt när jag får chansen :)

Ja det var riktigt kallt i vattnet! Men ändå så är det något mysigt över det hela när man är på en sådan här plats. Idylliskt! Platsen i sig är dessutom riktigt vacker och vi hade en enorm tur med vädret så vi verkligen njöt av vår stund på bryggan! :)

Efter bastu och bad blev det en långpromenad i området och oj vad det är fint här! Jag som normalt sett har svårt att varva ner och koppla av kände mig otroligt lugn och jag mådde verkligen bra här ute.

Promenaden avslutades med en härlig lunch och lite bubbel inne i Herrgården. Vi åt vår lunch en trappa upp där jag verkligen älskade hur dom inrett! Äkta Herrgårdskänsla, en röd tråd genom allt även fast varje rum var unikt gällande färg och stil.

Lunchen var supergod och det var mysigt att få sitta en stund och bara prata och koppla av.

Efter lunchen, tro det eller ej, blev det faktiskt ett besök på gymmet. Efter ett glas bubbel tänker ni? Ja men vi hade med oss träningskläder och gymmet var riktigt fint och rymligt så då får man passa på!

Det blev ett lättare pass men det kändes skönt att "få det gjort"! Är du en person som normalt sett tycker om att träna så ta gärna med dig träningskläderna om du besöker Krusenbergs Herrgård, gymmet höll en riktigt bra standard och var stort och fräscht!

Innan middagen chillade vi lite på vårt fina rum, vi bodde i ett rum som heter nedre terassen och precis som namnet avslöjar hade vi en egen liten terass. När vi kom tillbaka till vårt rum så hade vi fått ett fat med bär och choklad så vi slog oss ned ute på terassen och och njöt av vår frukt samtidigt som solen började att sakta gå ner.

Middagen, ingick i vårt paket och bestod av en 3 rätters meny som man själv fick kombinera ihop utefter en meny med några olika alternativ. Vi hade riktigt svårt att välja då ALLT lät så gott, det slutade med att vi körde sten sax och påse haha... Jag antar att vi får åka tillbaka i framtiden för att testa resterande rätter!

Vi åt iallafall en tonfisktataki till förrätt sedan tog jag torskrygg tillvarmrätt medans Ronja valdedet vegetariska alternativet som var en typ av friterade risottobollar med svampfyllning. Låt mig säga som såhär, vi båda slickade våra tallrikar rena! Till efterrätt föll valet på chokladmoussen för oss båda två och den var så god att jag önskade att den hade vart dubbel så stor! :P

Vi satt kvar ända tills restaurangen stängde, det är liksom något med miljön i Herrgårdar som gör att man bara vill stanna kvar! Just det, jag höll nästan på att glömma, Vita Frun... Det sägs att det finns en dam som spökar på Krusenbergs Herrgård, Vita Frun kallas hon och vid varje måltid dukas det för henne vid något av borden.

Ja säga vad man vill om spöken, jag tycker det var en härlig grej och det gav lite spänning till det hela att sitta bredvid hennes bord och se hennes dukning :)

Morgonen efter väntade en stor och härlig Herrgårdsfrukost! Till alla er som tycker att frukosten är halva nöjet när man åker bort så lovar jag att ni inte kommer att bli besvikna här! Många alternativ och allt var otroligt gott! Jag brukar alltid bedöma en frukost utefter kvalitén på deras croissanter och jag måste säga att dessa var precis så som jag ville ha dom, små, krispiga utanpå och mjuka och fluffiga inuti, nästan så att dom smälter i munnen, mums!

Sammanfattningsvis måste jag säga att vi hade det nästan oförskämt bra på Krusenbergs Herrgård! Personalen var fantastiska, snälla, öppna och lättsamma! Herrgården är allt du kan önska av en Herrgård och omgivningen så vacker och rogivande. Rekommenderar er varmt att besöka denna plats! <3