Dag två: Fårö!

17.07.2020

Vilken dag vi har haft och oj såg glad jag är att vi utforskar Gotland och även Fårö via motorcykel!

Vi begav oss iväg rätt tidigt, eller för oss var det tidigt haha! Vi käkade väl frukost vid 10 tiden och kom iväg med hojen runt 10,30. Idag var det Fårö som stod på schemat så vi körde raka vägen från Visby till Fårösund där färgen över till Fårö går.

När vi började närma oss färjan fick vi nästan en chock! Långt innan vi var framme började kön ringla sig. Över 2 timmars väntetid om du kom med bil, helt galet! Folk hade parkerat bilarna i kön och stängt av motorerna och satt sig längs dom kringliggande åkrarna medans dom väntade. Vi kände oss mycket glada och tacksamma över att komma med motorcykel och på så vis ha förtur att gå på färjan och kunde bara glida förbi hela kön i förturskön.

Jag tror knappt vi behövde vänta en minut ens. Vi hann i stort sett bara stanna hojen och kliva av så var det dags att hoppa upp och köra på färjan :)

Själva färjan tar bara några minuter. Jag skulle beskriva det som att åka mellan Vaxholm och Rindö typ...

Väl på Fårö så hade vi några bestämda platser vi ville göra ett stopp vid även om planen i sin helhet var att köra runt hela ön.

Vi började med ett stopp på Kutens bensin. Det låg både praktiskt till att göra vårt första stopp här men sen var vi båda faktiskt redan lite småhungriga och sugna på lunch.

Det var inte bara färjekön över till Fårö som var enorm. Vi fick ännu en chock när vi kom  fram till Kutens mack, kön var ENORM! Och här spelade det såklart ingen roll om du kom med bil, motorcykel eller om du promenerade eller dansade in, här var det bara att snällt ställa sig sist i kön.

Ärligt så var kön så lång så vi tänkte vända både en och två gånger. Men tillslut bestämde vi oss för att vi skulle stanna och vänta, det här var ju ändå ett ställe vi ville besöka! Men det var många efter oss som kom och såg kön och vände och åkte lika fort som dom kom!

Vi var iallafall VÄLDIGT glada för att vi stannade! Maten var otroligt god och hela stället är något helt annorlunda mot allt man sett innan! Helt klart värt ett besök och helt klart värt ett besök även om kön är lång!

Nu var det dags för stopp nummer två och här hade vi planerat in Stenunstrand. Vägarna på Fårö är magiska och det var en väldigt mysig hojtur ut till Stenunstrand. Men väl framme vred det sig ordentligt i magen på oss båda två, SHIT VAD MYCKET FOLK!!! Så här i Corona tider försöker vi verkligen hålla avstånd och allt det där, men här var det omöjligt! Det kändes som om vi var på Beyonce konsert och alla trängdes. Det var folk överallt! På stranden låg dom som packade sillar.

Vi tittade på varandra och vi båda kände samma sak, vi måste bort härifrån! Det var bara på med all utrustning igen och upp på hojen!

Vi ville ju gärna bada lite idag, särskilt Gustav. Men Gotland har gott om bra badplatser så vi tänkte inte trängas utan bestämde oss för att hotta en mer folktom strand. Men först körde vi ut till Raukarna. Vi åkte till två olika platser med raukar och även om båda platserna var otroligt fascinerande så var det faktiskt vägen där emellan som vi båda blev förälskade i, WOW vilken mc sträcka att på puttra fram på! Det var magiskt!

Men JA, raukarna är också otroliga och verkligen värda ett besök! :)

Nu var det badandet som stod på schemat. Vi körde runt hela ön, sicksackade oss fram för att inte missa något, men det var liksom inget som verkligen kändes rätt. Så efter att ha sett i stort sett hela Fårö bestämde vi oss för att ta Färjan tillbaka till Gotland och köra ut till Bläse, ni vet där vi var igår. Det var en plats vi båda föll pladask för och här kände vi båda att vi kunde bada och det kändes tryggt med vetskapen om att det inte kryllade av människor där utan att man med enkelhet kunde hålla avstånd.

Nu är vi åter på hotellet igen, väldigt glada efter en riktig toppendag på hojen. Gotland har många otroligt fina platser och vi är så glada över att vi åkte hit på en liten minisemester!

Imorgon blir vi kvar och utforskar dom norra delarna av Gotland, det är framförallt dom nordöstra delarna som står på schemat då det är den biten vi har kvar att utforska innan vi beger oss ner söderut på söndag :)